Wpływ rozwoju internetu oraz technologii mobilnych na rozwój komunikacji

by Randa Pawel

Skuteczna i bezpieczna komunikacja mobilna

O autorze Daniel Zawiliński dyrektor zarządzający, SerwerSMS.pl Od kilkunastu lat zarządza operacyjnie Platformą SerwerSMS.pl. Uczestniczy w rozwoju projektu od wczesnego etapu start-up’u, aż do dojrzałego biznesu skutecznie wspierającego komunikację mobilną firm i instytucji. Wdraża innowacyjne projekty z takimi partnerami jak Google, Bitly, Cert oraz współpracuje bezpośrednio z największymi Operatorami GSM. W ramach Grupy Vercom zarządza obsługą komunikacji mobilnej w centralnej części Europy. Wszystkie teksty autora NowyMarketing Więcej na ten temat

Marketing mobilny może być szybki, skuteczny oraz bezpieczny. Trzeba tylko wiedzieć, z jakich narzędzi warto korzystać. Jednym z nich jest SerwerSMS.pl - platforma online klasy CPaasS (Communications Platform-as-a-Service), która od prawie 20 lat wspiera firmy i instytucje w działaniach taki jak: SMS marketing, komunikacja transakcyjna, czy też w dwukierunkowej komunikacji.

Jak skutecznie oraz bezpiecznie dotrzeć do klientów?

Być może to nieustannie powtarzany truizm, jednak w dzisiejszych czasach niemal wszystko sprzedawane jest online. Na rynku e-commerce od lat panuje dynamiczny trend wzrostowy, a z każdym rokiem, coraz więcej konsumentów przekonuje się do tego typu zakupów i kupuje coraz więcej produktów oraz usług. Nic więc dziwnego, że na znaczeniu zyskują wszelkie formy komunikacji z klientami na odległość, w tym marketing mobilny. Efekt ten potęguje fakt, że elektroniczne formy dotarcia do konsu mentów są niezwykle szybkie i skuteczne, a ich rezultaty można łatwo zmierzyć. Z drugiej strony są one narażone na ataki zewnętrzne, np. podszywanie się pod obcą markę, czy wyłudzanie danych i pieniędzy. Istnieją jednak sposoby na zabezpieczenie się, przed tego typu działaniami, dzięki czemu marketing mobilny stosowany w odpowiedni sposób staje się skuteczny, szybki oraz bezpieczny.

Dynamiczny wzrost sprzedaży online

Popularność zakupów w Internecie stale rośnie, a pandemia COVID-19, jeszcze bardziej przyspieszyła ten proces. Wiele osób, które wcześniej nie odczuwało potrzeby robienia zakupów online, z konieczności zaczęło to robić. Z tego punktu widzenia, sytuacja daje nowe możliwości dla najlepszych marketerów. W roku 2020 wartość rynku e-commerce poszybowała w górę. Zmiana przyzwyczajeń zakupowych konsumentów stała się faktem i wyzwaniem, z którym każda firma musi się zmierzyć, niezależnie od tego, w jakiej branży działa. U jednych sprzedaż online jest od dawna bardzo popularna, u innych popularność tego typu zakupów rośnie z szybkością niespotykaną dotąd. To uruchamia konieczność dobrego przepływu informacji, nawet jeśli już się jest w grupie tzw. “przygotowanych”.

Zdalna komunikacja z klientami

Wraz ze wzrostem znaczenia sprzedaży online, rośnie też potrzeba skutecznego docierania z informacją do konsumentów. Użytkownika do zakupu zachęcają różnego rodzaju teksty, materiały promocyjne w formie wideo, posty w social media, strony www, a także SMS-y. Form komunikowania się na odległość jest bardzo wiele i coraz rzadziej dochodzi do bezpośredniego kontaktu firmy z klientem.

Jedną z głównych zalet marketingu mobilnego, jest możliwość precyzyjnego docierania do konkretnych grup konsumentów. Strategia masowa, która nadal wiedzie prym, jest niezmiennie skuteczna, jednak widzimy bardzo wyraźny trend oparty o komunikaty dopasowywane do konkretnych odbiorców i grup. Na znaczeniu przybiera również komunikacja transakcyjna, czyli różnego rodzaju potwierdzenia połączone z marketingiem przy określonych zdarzeniach np. w CRM-ach, sklepach online i szybko rozwijających się systemach martechowych, które w prosty sposób mogą integrować swoje systemy przez API. W ten sposób komunikacja z klientami wzniosła się na zupełnie nowy poziom. Dzisiaj możliwe jest docieranie do każdego odbiorcy ze zindywidualizowaną informacją. Różne rozwiązania tworzą coraz bardziej rozbudowane ekosystemy e-commerce, dlatego na znaczeniu zyskują kwestie bezpieczeństwa integracji np. w rozwiązaniach takich jak nasze klasy CPaaS (Communications Platform-as-a-Service).

O jakości marketingu świadczy przede wszystkim jego skuteczność. Nic więc dziwnego, że firmy stale poszukują nowych kanałów komunikacji z klientami i cały czas udoskonalają te, które już wykorzystują. Tworzone są coraz bardziej nowoczesne strony internetowe, wyposażone w sklepy online i narzędzia do mierzenia aktywności użytkowników. Poszczególne serwisy integrowane są z różnego rodzaju aplikacjami, mediami społecznościowymi, systemami CRM itp. Wszystko po to, aby pokierować konsumenta, do celu.

Należy pamiętać, że konsumenci coraz częściej do aktywności w internecie wykorzystują urządzenia mobilne. W badaniach rynku e-commerce firmy Gemius przeprowadzonych w 2020 roku, aż 69% respondentów zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać zakupów za pośrednictwem smartfonu. Im młodsze osoby, tym chętniej korzystają z takiego rozwiązania. Dlatego komunikacja mobilna również ta standardowa jest jedną z najbardziej skutecznych i stale zyskuje na znaczeniu.

Współczesna komunikacja SMS różni się od tej sprzed kilku lat. W dzisiejszych czasach nie ogranicza się ona jedynie do wysłania krótkiego tekstu. Teraz za pośrednictwem SMS-a można wysyłać spersonalizowane komunikaty z aktywnymi linkami, zdjęcia oraz GIF-y, czy nagrania audio i wideo. Coraz częściej SMS-y potrafią rozszerzyć kontent oparty o Open Graph tak, jak w przypadku komunikatorów, czy portali społecznościowych. Idąc dalej, możemy zdradzić, że pełnym rozszerzeniem, nad którym pracujemy razem z Google Inc. będzie RCS (Rich Communication Services), niekiedy nazywany także SMS-em 2.0, czyli standardowy SMS rozbudowany o dodatkowe funkcje.

Prezentacja graficzna na przykładzie “Wiadomości Google” ma charakter poglądowy i może się różnić w zależności od aplikacji obsługującej SMS-y. Powyższa wizualizacja jest realnym przykładem pobrania meta danych ze sklepu internetowego, jednak nie stanowi żadnej oferty lub promocji przedstawionych produktów.

Badania oraz twarde dane, które znamy z doświadczenia, opublikowane w Raporcie Komunikacja SMS w Polsce wydanie VI pokazują, że prawie 94% użytkowników telefonów komórkowych na co dzień korzysta ze SMS-ów, a Open Rate wynosi aż 98%! Ponad 87% badanych potwierdza, że regularnie otrzymuje różnego rodzaju komunikaty promocyjne i informacje o rabatach - prawie 83% z nich deklaruje, że nadal chce je otrzymywać. Ponieważ coraz więcej firm i instytucji dostrzega potencjał w prostym i uniwersalnym komunikacie rynek komunikacji mobilnej cały czas rośnie o około 30% rok do roku.

Jak realizować bezpieczny marketing mobilny?

Skuteczność marketingu mobilnego przyciągnęła nie tylko największe brandy, ale także zagrożenia, z którymi należy w odpowiedni sposób walczyć, aby chronić klientów, dane i poufne informacje. Łatwo można się domyślać, że ataki na markę czy firmę bardzo szkodzą wizerunkowi, dlatego nie bez znaczenia jest stosowanie bezpiecznych rozwiązań.

Phishing, bo głównie o nim jest mowa, stale ewoluuje. Ogromnym wyzwaniem każdej firmy będzie zadbanie o stworzenie i utrzymanie bezpiecznego kanału komunikacji SMS. Użytkownik musi być przekonany, że wiadomość jest wiarygodna. Stąd też od dłuższego czasu, we współpracy z gigantem z Mountain View (podobnie jak w przypadku RCS) pracujemy nad upowszechnieniem takich usług jak SMS zweryfikowany.

Klient, odbierając wiadomość na swoim urządzeniu, widzi zweryfikowane logo i opis firmy, oraz charakterystyczny znaczek w prawym górnym rogu ekranu, co daje pewność, że wiadomość wysłała do nas znana nam marka albo instytucja.

W zakresie prowadzenia bezpiecznych i skutecznych działań marketingu mobilnego bardzo ważne jest, aby korzystać z usług doświadczonego partnera. Poza rozwiązaniami wschodzącymi jak SMS Zweryfikowany, w ostatnim czasie stworzyliśmy już działające i niezwykle skuteczne narzędzie służące do ochrony mobilnego kanału komunikacji. Tarcza 360, bo taką nosi ono nazwę, jest inteligentnym algorytmem, który wykrywa niebezpieczne aktywności również poza naszym serwisem, blokuje je oraz alarmuje markę o potencjalnym zagrożeniu.

Tarcza 360 chroni firmę oraz brand, dzięki zintegrowanej i ścisłej współpracy z takimi podmiotami jak CERT, Google, NASK, Bitly, PayPal, Operatorami GSM oraz producentami programów antywirusowych. Stworzyliśmy rozbudowaną sieć lokalizowania i eliminowania wszelkiego rodzaju zagrożeń, którą cały czas rozszerzamy. Zaangażowanie największych i najbardziej doświadczonych organizacji w zakresie dostarczania usług online pokazuje nam również, że idziemy we właściwym kierunku, czyli poprawy jakości komunikacji. Niemal wszystkie potencjalne zagrożenia w ramach stworzonej w ten sposób sieci, są na bieżąco eliminowane, a informacje niemal automatycznie zostają rozdystrybuowane do wszystkich partnerów działających w ramach ekosystemu. Cała infrastruktura bezpieczeństwa powstała po to, by chronić konsumentów i firmy, komunikujące się z nimi - z naszej perspektywy zrobiliśmy ogromny krok w kierunku podniesienia bezpieczeństwa komunikacji, do którego sukcesywnie zapraszamy naszych klientów i partnerów.

Materiał jest częścią Trendbooka NowegoMarketingu (1/2021), który można pobrać tu >>>

Intranet i aplikacja mobilna w branży energetycznej. Jak technologie zmieniają komunikację?

Podniesienie poziomu obsługi klienta

Lojalność i satysfakcja klientów jest bezcenna, zwłaszcza w branżach o wysokim poziomie konkurencyjności, takich jak energetyka. Aby je utrzymać niezbędne są dobre relacje z klientami, które zbudować można poprzez bieżący kontakt i zapewnienie profesjonalnej obsługi w preferowanych przez klienta kanałach.

Naszemu klientowi z branży energetycznej pomogliśmy wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom jego grupy docelowej, tworząc skierowaną dla niej nowoczesną aplikację mobilną na platformy Android i iOS.

Głównym celem tego narzędzia było zwiększenie poziomu satysfakcji i lojalności klientów, obniżenie kosztów ich obsługi oraz zwiększenie konwersji na sprzedaż nowych usług. Dodatkowo umożliwiło ono także:

automatyczne generowanie raportów zużycia,

opłacanie faktur,

zarządzanie umowami,

odczyt liczników,

kontakt z działem obsługi klienta,

namierzenie najbliższych punktów obsługi klienta.

Zwiększenie efektywności komunikacji wewnętrznej

Kolejnym, zrealizowanym dla tego klienta projektem było wdrożenie korporacyjnego intranetu. Duża liczba zatrudnianych pracowników sprawia, że utrzymanie z nimi bezpośredniego kontaktu staje się bardzo trudne. Brak kontaktu z pracownikami oznacza z kolei nieznajomość ich potrzeb i oczekiwań, a co za tym idzie, brak możliwości odpowiedzi na nie. Wdrożony przez nas intranet pomógł sprostać tym wyzwaniom, usprawnić wewnętrzną komunikację, a także wsparł proces bieżącego informowania pracowników o najważniejszych kwestiach, pozwalając przy tym uniknąć chaosu informacyjnego.

Dzięki niemu dziś klient może w łatwy sposób komunikować się ze wszystkimi swoimi pracownikami, zatrudnianymi w ramach wielu różnych spółek. To oparte o SharePoint 2013 rozwiązanie wyróżnia się:

unikalnym mechanizmem zarządzania treścią,

zaawansowaną strukturą uprawnień,

możliwością promowania wybranych treści,

aktywnym wsparciem kultury korporacyjnej,

łatwą weryfikacją zgodności podejmowanych działań ze strategią komunikacyjną i wartościami korporacyjnymi.

Wytworzone w ramach współpracy rozwiązania stanowiły znaczące kroki na drodze do cyfrowej transformacji działalności klienta i pozwoliły mu z sukcesem zrealizować założone cele biznesowe. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii i digitalizacji obszarów, które dotychczas zarezerwowane były tylko dla świata offline, klient zyskał znaczącą przewagę konkurencyjną, udowadniając przy tym, że biznes i technologia zawsze tworzą zgraną parę.

Wpływ rozwoju internetu oraz technologii mobilnych na rozwój komunikacji

Potrzeba komunikacji, wyrażająca się w przesyłaniu i przechowywaniu informacji, rozwijała się wraz z rozwojem społeczeństwa ludzkiego. Od czasów starożytnych światło i dźwięk służyły jako środki dzielenia się informacjami. Dźwięk jako podstawa naszej komunikacji werbalnej. Światło ogniska – gdy odległość między ludźmi była zbyt duża. Właśnie światło okazało się najbardziej skutecznym nośnikiem informacji, przydatnym do wysyłania krótkich wiadomości na znaczne odległości. Latarnie możemy zatem uznać za prapoczątek systemu łączności. Wynalezienie energii elektrycznej otworzyło drogę do tworzenia nowych narzędzi umożliwiających przekazywanie wiadomości na odległość. Najpierw w sposób przewodowy, a następnie bezprzewodowo. Połączenie elektryczności z magnetyzmem w XIX wieku doprowadziło do wynalezienia telefonu i telegrafu. Bezprzewodowa umiejętność łączności stała się bazą technologiczną dla wszystkich znanych dziś mediów: radia, telewizji, Internetu, mobilnej komunikacji, która dziś jest na porządku dziennym. Zaledwie w dwa i pół wieku, tj. od czasu wynalezienia telegrafu do dnia dzisiejszego, ludzkość zrobiła ogromny krok naprzód w rozwoju komunikacji: telegraf (1753), obrotowe maszyny drukarskie (1847), telefon (1870), radio (1895), telegraf bez drutu (1922),telewizja (1930), Internet (1969) i wreszcie telefon komórkowy (1973). Nastąpił wręcz rewolucyjny rozwój technologii społeczeństwa informacyjnego; dokonał się przewrót w dziedzinie informacji, sposobie myślenia i działania człowieka.

W ostatnim czasie niewątpliwie największy wpływ na rozwój komunikacji ma wciąż rozwijający się Internet oraz technologie mobile. Rozwój urządzeń takich jak laptop, tablet, czy smartfony oraz cecha ich mobilności są obecnie najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozwój komunikacji. Wszystko zaczęło się 29 września 1969 roku, kiedy to Tim Berners-Lee z University of California wraz ze swoim zespołem połączyli komputer z routerem (urządzenie sieciowe). Pierwsza próba połączenia dwóch komputerów z siecią nie powiodła się. Ale pojawiła się możliwość realizowania kolejnych połączeń, dalszego bardziej dynamicznego rozwoju i tworzenia Internetu. Rok 1963. Powstaje pierwsza, szczegółowa koncepcja sieci komputerowej. Rok 1967. Larry’emu Robertsowi udaje się skomunikować komputery. Rok 1969. Rozpoczyna pracę sieć ARPANET. Do badań włączają się wiodące laboratoria w Stanach Zjednoczonych. Rok 1971: Ray Tomlison opracowuje system e-mail i sugeruje wykorzystanie symbolu @. W 1974 powstaje pierwsza komercyjna wersji ARPANET, sieć Telenet. W 1976 roku, Robert Metcalfe tworzy pierwszą sieć lokalną Ethernet. Rok 1982, to narodziny nowoczesnego Internetu. ARPA tworzy jednolity język sieci TCP/IP. Stąd Arpanet stał się szybkim szkieletem Internetu, który zapewnia fizyczne połączenie między węzłami (hosty). W 1983 Paul Mockapetris opracowuje system domen (Domain Name System, DNS). 1991 rok. Europejskie laboratorium fizyczne CERN wprowadza w życie protokół www-World Wide Web, początkowo służący przede wszystkim dla wymiany informacji wśród fizyków. Wówczas pojawia się pierwszy wirus komputerowy rozpowszechniany za pośrednictwem Internetu. W roku 1993 r. powstaje pierwsza przeglądarką internetowa Mosaic. W 1996 roku zaczynają konkurować ze sobą przeglądarki Netscape, tworzona pod kierunkiem Marka Andreesona i Internet Explorer, opracowany przez firmę Microsoft. Główną funkcją przeglądarki jest wyświetlanie hipertekstu. World Wide Web jest nierozerwalnie związane z pojęciami dokumentów hipertekstowych. “Hiperłącza” są oparte na technologii adres URL sieci Web. Ogólnie można stwierdzić, że World Wide Web oparty jest na “trzech filarach”: HTTP, HTML i adres URL. Obecnie istnieją dwie tendencje w rozwoju sieci World Wide Web: Semantic Web i społeczną. Sieć semantyczna wymaga poprawy spójności i wprowadzenia nowych formatów metadanych. Sieć społeczna opiera się na pracy przy tworzeniu informacji www wykonanej przez samych użytkowników sieci Web.

Co jeszcze zawdzięczamy Internetowi? Najbardziej nowoczesną i oszczędną formę komunikacji – telefonię internetową. Powstała 15 lutego 1995 r., kiedy VocalTec wydał swój pierwszy program komunikacyjny służący do kontaktów głosowych głos w sieci IP. Abonent może używać telefonii internetowej dzwoniąc na normalny telefon domowy. Płaci jedynie za korzystanie z Internetu. W 2003 roku został stworzony przez firmę Skype całkowicie darmowy sposób komunikacji. Dzięki niemu można rozmawiać w trybie wideo z użytkownikiem komputera w dowolnej części świata.

Długą drogę musiała przejść ludzkość od ognisk sygnalizacyjnych i bębnów przez Internet i telefon internetowy, by w sumie dojść do tego samego – zrealizowania potrzeby osobistego kontaktu.

Internet to dobrodziejstwo, ale nie zawsze i nie wszędzie. W wielu krajach dostęp do niego jest ograniczony przez wysokie koszty usług telekomunikacyjnych i niewielką ilość komputerów w pracy i w domu. Wydaje się, że najważniejszym czynnikiem, który rzutować będzie na przyszły rozwój Internetu, jest pojawienie się konkurencji na rynku dostępu do informacji. Cena może spaść z tego właśnie powodu.

Punktem zwrotnym w Internecie przyszłości, jako powszechnym systemie informacyjnym, będzie również przewidywany rozwój e-commerce oraz dalszy rozwój technologii mobilnych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi segmentu nowoczesnych tabletów oraz smartfonów komunikacja za pomocą aplikacji interntetowych sprawi, że w niedługim czasie poprawi się np. efektywność oraz jakość komunikacji pomiędzy firmami i osobami prywatnymi. Użytkownicy dzięki rozwojowi technologii mobilnych już w tej chwili bez problemu komunikują się na długich dystansach, wymieniają informację, czy mają dostęp do informacji przetwarzanych „w chmurze”. Wykorzystanie infrastruktury internetu oraz dostępności urządzeń mobilnych rozprzestrzenia się przemysł i przyczynia się do ich zysków, zatem wpływa na ich ogólny rozwój. Podczas gdy infrastruktura wpływa bezpośrednio na branżę telekomunikacyjną, w wyniku czynników zewnętrznych, w innych sektorach gospodarki, występują spillover’y sieci mobilnych. To w efekcie pobudza popyt oraz zapotrzebowanie ciągłego rozwoju i sposobu komunikacji.

Usługi bankowe będą świadczone wyłącznie przez Internet. Nastąpi intensywny rozwój wielu usług online. Jednak należy podchodzić to wszystkiego z dużą dozą ostrożności. Negatywnym przykładem już dziś może być sprzedaż “towarów cyfrowych”, takich jak elektroniczne wydania gazet i muzyka. Zwłaszcza w przypadku tej ostatniej Internet okazał się koszmarem dla przemysłu muzycznego. Teraz każdy nastolatek możne umieścić na swojej stronie kolekcję płyt CD, a inny, gdzieś na drugim końcu świata skopiuje sobie chronione lokalnym prawem autorskim utwory. Jeszcze większym zagrożeniem jest stosowanie przez rządy państw blokowania stron internetowych i podglądanie ludzi, ograniczając ich prywatność. Wśród zbieranych danych mogą być miedzy innymi informacje o odwiedzanych portalach społecznościowych, wykorzystywaniu e-maili, o korzystaniu z telefonii internetowej.

Przykładem takiego działania Państwa może być ogarnięta wojną Syria. Tamtejsze władze zupełnie pozbawiły mieszkańców kraju Internetu, bojąc się rebeliantów, którzy w ten sposób się porozumiewali i informowali świat o okrutnych zbrodniach reżimu.

Pomimo wielu minusów jakie ma internet, niewątpliwym jest jednak fakt, że internet znacznie przyczynił sie do poszerzenia zakresu i metod telekomunikacyjnego porozumiewania się ze sobą. Zwiększył również częstotliwość międzyludzkich interakcji. Jego wynalezienie z pewnością nadało dynamiki przemianom nowoczesnych społeczeństw, które korzystają z dawnych dobrodziejstw telekomunikacji w nowych formach.

Autor: Jacek Kwaśny

Leave a Comment