Mobilne technologie w komunikacji ALDI

by Randa Pawel

Komunikacja mobilna

Nowe technologie komórkowe o podwyższonej szybkości transmisji pakietowej dobrze rokują na dalsze rozszerzanie horyzontów przekazu mobilnego, zawierającego oprócz głosu przekaz danych i obrazów ruchomych. Zwłaszcza że i stacjonarne sieci telekomunikacyjne ewoluują w stronę szybkich przekazów pakietowych, coraz częściej implementowanych w sieciach IP. Czy można więc już przewidzieć, jakich usług będzie oczekiwać społeczeństwo mobilne w 2005 roku?

Nowe technologie komórkowe o podwyższonej szybkości transmisji pakietowej dobrze rokują na dalsze rozszerzanie horyzontów przekazu mobilnego, zawierającego oprócz głosu przekaz danych i obrazów ruchomych. Zwłaszcza że i stacjonarne sieci telekomunikacyjne ewoluują w stronę szybkich przekazów pakietowych, coraz częściej implementowanych w sieciach IP. Czy można więc już przewidzieć, jakich usług będzie oczekiwać społeczeństwo mobilne w 2005 roku?

Przewidywanie rozwoju telefonii bezprzewodowej jest domeną firm o dużym doświadczeniu prognostycznym, od lat zajmujących się określaniem kierunków rozwoju w telekomunikacji, i ten temat nie jest przedmiotem rozważań w tym artykule. Według ostatnich, dosyć zgodnych przewidywań wielu znanych firm zajmujących się takimi prognozami - boom komórkowy, który na świecie pod koniec 2000 r. przejawił się około 170 milionami abonentów korzystających z bezprzewodowego przekazu (Cahners In-Stat Group), będzie nadal trwał w najbliższych latach i doprowadzi do korzystania z bezprzewodowego przekazu danych przez 1,3 miliarda abonentów w 2004 r. Według tego samego źródła pod koniec 2004 r. liczba wszystkich abonentów komórkowych (telefony komórkowe, komputery przenośne klasy PDA i bezprzewodowy przekaz danych przez sieć Internetu) prawdopodobnie sięgnie ok. 1,5 mld użytkowników, a zdecydowana większość właścicieli tych urządzeń (ponad 60%) będzie korzystać z internetowego przekazu danych - wtedy prawdopodobnie o znacznie większej ofercie usługowej. Jakaż to więc będzie oferta dla społeczności mobilnej za 4-5 lat, mogąca uzasadniać tak gwałtowny rozwój komunikacji bezprzewodowej w niedalekiej przyszłości?

Rys.1 Prognozy liczbowe użytkowników e-commerce i m-commerce

Niewątpliwie podstawą aplikacji bezprzewodowych długo jeszcze pozostanie głosowy przekaz wiadomości między abonentami sieci. Korzystanie z dwukierunkowego przekazu wiadomości tekstowych czy to za pomocą tradycyjnej poczty e-mail, czy też za pośrednictwem najnowszych radiowych gadżetów pocztowych m-mail - a więc nie potrzebujących łącza telefonicznego do zrealizowania połączenia - nie maleje. Raport Cahners przewiduje z niczym nieporównywalną dynamikę masy transportowanych wiadomości bezprzewodowych - z 3 mld przesyłek odnotowanych tylko w jednym miesiącu (grudzień) 1999 r. do prognozowanej wielkości 244 mld w grudniu 2004. Oznacza to podwajanie się bezprzewodowego trafiku wiadomości internetowych w czasie krótszym niż 9 miesięcy - zakładając obecnie obserwowane trendy rozwojowe. Oznacza również zwiększenie przepływności kanału radiowego użytkownika mobilnego nawet do 2 Mb/s, chociaż ostatnie eksperymenty świadczą, że w większości sytuacji całkowicie będzie wystarczać przepływność jedynie 384 kb/s.

Biznes mobilny

Prawdopodobnie najbardziej poszukiwaną aplikacją w przyszłości i pozostającą w ścisłym związku z rozwojem przekazów bezprzewodowych stanie się korzystanie z udogodnień m-commerce i m-business, będących podstawą rozszerzania się biznesu mobilnego. Aplikacje m-commerce już teraz umożliwiają w czasie rzeczywistym korzystanie z informacji finansowych, wykonywanie transakcji bankowych, a także natychmiastowy dostęp do informacyjnych baz danych, obejmujących nie tylko środowisko biznesowe (podróże, rezerwacje, turystyka, informacje lokalne i ogólne). Panaceum na zwiększenie szybkości przekazów mobilnych miała być transmisja pakietowa (GPRS - teoretycznie do 170 kb/s), jednak rzeczywistość okazała się bardziej brutalna. Przyporządkowanie najwyżej czterech szczelin czasowych do jednego połączenia w wyjątkowo „czystych” kanałach radiowych w układzie kierunkowym 3+1 (trzy kanały do abonenta, 1 do sieci) zapewnia obecnie dostęp do danych jedynie z szybkością nieco powyżej 40 kb/s.

Rys.2 Narodziny internetu mobilnego

Określenie mobilnego biznesu oznacza jednak coś więcej niż zwykłą łączność z terminalami znajdującymi się w ruchu. Przede wszystkim oznacza integrację platformy komunikacji ruchomej z platformą internetową IP i odmiennymi od dotychczasowych funkcjami usługowymi. Biznes mobilny potrzebuje bowiem zapewnienia swobody działań we własnych interesach, a jego charakterystycznymi cechami są: niezależność od miejsca pobytu (w biurze, w podróży i w domu), niezależność od typu używanej sieci (przewodowe, radiowe naziemne, satelitarne), stosowanie dowolnego urządzenia końcowego (telefon stacjonarny, telefon komórkowy, komunikator PDA, komputer PC czy szerokopasmowy interaktywny odbiornik TV) oraz działania we wszystkich spotykanych w życiu okolicznościach (np. biznes, rozrywka, edukacja). A wszystko to z odpowiednią szybkością przekazu, wyższą niż teraz oferowana nam przez te sieci.

Mobilny dostęp do Internetu otwiera aplikacja WAP (Wireless Application Protocol), dzięki której (pomimo wielu ograniczeń) można mieć dostęp do bieżących informacji za pośrednictwem urządzeń przenośnych, a więc dla abonentów znajdujących się w ruchu. Użytkownicy urządzeń bezprzewodowych mogą korzystać z informacji znajdujących się w Internecie dzięki możliwości konwersji stron HTML (Hypertext Markup Language) na standardowe strony języka WML (Wireless Markup Language). Konwersja taka, dzięki portalowi z protokołem WAP, może dokonywać się na bieżąco, czyli w trakcie żądanej transmisji, bądź też z użyciem filtru i serwera pośredniczącego proxy - przechowującego skonwertowane strony specjalizowanego języka WML.

historia komunikacji mobilnej w Polsce

Akcja partnerska

Dziesiąta rocznica istnienia Tabletowo.pl to świetna okazja, by wyruszyć w sentymentalną podróż do przeszłości. Dziś wspominamy czas dynamicznego rozwoju technologii komunikacyjnych i sięgamy do chwil, w których to najnowsze dostępne rozwiązania były oddawane do dyspozycji polskich abonentów.

Reklama

Dawno, dawno temu…

Kiedy myślami wracam do początków swojej przygody z telefonią komórkową, przed oczyma widzę telefon, z którego wykonałem pierwsze połączenie. Była to Nokia 3110. Wyposażony w monochromatyczny wyświetlacz i charakterystyczną antenę, słusznej wielkości telefon, łączył się z niezwykle nowoczesną, jak na ówczesne możliwości, siecią działającą w technologii GSM (2G).

Możliwości, które zapewniał – prowadzenie rozmów telefonicznych bez konieczności korzystania z urządzenia stacjonarnego czy budki telefonicznej, na owe czasy były imponujące. Nokia 3110 pozwalała również na wysyłanie i odbieranie wiadomości SMS, o czym jednak przekonałem się nieco później.

Dziś, gdy na biurku leży współczesny smartfon z pokaźnych rozmiarów wyświetlaczem dotykowym, pozwalający nie tylko dzwonić i SMS-ować, ale również przeglądać internet, robić zdjęcia, słuchać muzyki czy płacić za zakupy, tamte czasy wydają się bardzo odległe. To właśnie dlatego zdecydowałem się zacząć od słów dawno, dawno temu, mimo że od pierwszych wydarzeń, o których wspomnę, minęło zaledwie 24 lata.

Mobilna łączność dostępna dla każdego

Pierwsze telefony komórkowe pojawiły się w Polsce już na początku lat dziewięćdziesiątych. Oferowana przez jednego z operatorów łączność analogowa miała jednak szereg mankamentów, a koszt urządzeń i połączeń telefonicznych skutecznie odstraszał potencjalnych klientów. Z uwagi na tak poważne ograniczenia, analogowe telefony komórkowe nie zyskały większej popularności.

Sytuacja zmieniła się w drugiej połowie ostatniego dziesięciolecia XX wieku, kiedy to rozpoczęto w Polsce budowę sieci telefonii komórkowej opartej o sygnał cyfrowy – GSM (jako że była to druga generacja łączności komórkowej, dziś w odniesieniu do sieci GSM częściej używa się określenia 2G). W roku 1996 (a dokładnie 1 października) komercyjne świadczenie usług mobilnej łączności rozpoczął operator sieci Plus.

Od tego momentu popularność telefonii GSM konsekwentnie rosła. Wraz ze wzrostem popularności z mapy znikały kolejne białe plamy miejsc pozbawionych jej zasięgu, a możliwości technologiczne były konsekwentnie rozszerzane. Już w 1997 roku Plus udostępnił klientom możliwość wysyłania krótkich wiadomości tekstowych (SMS), które kilka lat później zrewolucjonizowały sposób komunikowania się między sobą zwłaszcza młodszych ludzi.

Internet w telefonie?! Jak to?!

W czasach, kiedy dostęp do internetu dla użytkowników domowych był prawdziwą rzadkością, już powstały zalążki tego, co dziś nazywamy internetem mobilnym. W 1999 roku Plus umożliwił korzystanie z technologii WAP (bardzo proste strony internetowe, w dużej mierze wyłącznie tekstowe), a rok później, wraz z rozpoczęciem budowy sieci pracującej na częstotliwości 1800 MHz, udostępniono pakietową transmisję danych GPRS, pozwalającą na korzystanie ze stron WWW. Nieco później klienci dostali również możliwość wysyłania MMS-ów.

GPRS stosunkowo szybko zastąpiony został przez EDGE – w przypadku Plusa miało to miejsce już w 2003 roku, a klienci mogli cieszyć się ze sporego wzrostu szybkości transmisji danych.

Jeszcze więcej możliwości – sieć trzeciej generacji

Technologie GPRS i EDGE miały bardzo istotne, z perspektywy użytkownika końcowego, mankamenty. Bardzo niskie prędkości przesyłu danych oraz wysokie opóźnienia powodowały, że komfortowo można było korzystać wyłącznie z najprostszych stron internetowych, komunikatorów typu Gadu-Gadu czy poczty e-mail. Z tego względu zdecydowano się na szybką budowę sieci trzeciej generacji – początkowo w technologii UMTS. Pierwsi abonenci Plusa mogli skorzystać z szybszej transmisji danych w 2004 roku.

Dwa lata później, w 2006 roku, sieć Plusa ponownie nabrała prędkości, tym razem dzięki technologii HSDPA, która w ciągu następnych trzech lat przybrała swoją ostateczną postać – HSPA+. Co istotne, Plus był pierwszym operatorem w Polsce, który zdecydował się udostępnić HSPA+ swoim klientom.

Budowa zaawansowanej formy sieci trzeciej generacji uczyniła z internetu mobilnego wartą rozważenia alternatywę wszędzie tam, gdzie istniały techniczne ograniczenia w instalacji szybkiego połączenia sieciowego drogą kablową. Na korzystanie z ofert internetu mobilnego decydowały się osoby często podróżujące i mieszkańcy terenów, na których do tej pory jedynym sposobem dostępu internetu były lokalne sieci WLAN. Z uwagi, na brak konieczności przeprowadzania skomplikowanego montażu urządzeń, w tym wiercenia w ścianach, internet mobilny szczególnie przypadł do gustu studentom.

Znaczne przyspieszenie sieci mobilnych pozwoliło operatorom na zaoferowanie swoim abonentom szeregu usług dodatkowych. Dla przykładu Plus zdecydował się uruchomić serwis Muzodajnia (obecnie Plus Music), z którego można było legalnie pobierać utwory muzyczne w formie plików mp3.

Lider technologii LTE

Rozbudowa i usprawnienie sieci trzeciej generacji nie zwolniły operatorów z obowiązku postawienia kolejnego kroku w przyszłość – budowy sieci mobilnej czwartej generacji – LTE. Z tego powodu operator sieci Plus już w 2010 roku rozpoczął testy sieci LTE, by rok później oficjalnie rozpocząć świadczenie usług w tej technologii.

Maksymalna prędkość transmisji danych w sieci LTE – 150 megabitów na sekundę, dawała ogromną przewagę nad dotychczas dostępnymi rozwiązaniami. Co ciekawe, to właśnie Plus jako pierwszy operator na świecie przekroczył barierę 150 megabitów na sekundę, korzystając z sieci pracującej na częstotliwości 1800 MHz.

Rozbudowa sieci 4G LTE przebiegała bardzo szybko – w 2013 roku już ponad 66% mieszkańców Polski objęto jej zasięgiem. Powstającą sieć ciągle modernizowano i wdrażano nowe technologie, zwiększano jej przepustowość dzięki rozwiązaniom pozwalającym na agregację pasm.

Właśnie dzięki agregacji pasm w 2016 roku klienci Plusa mogli zacząć korzystać z sieci LTE Plus Advanced, gdzie maksymalna prędkość transmisji danych wynosiła już 300 megabitów na sekundę. Szybkie postępy w budowie i rozwoju sieci w odniesieniu do reszty krajów w Europie i innych części świata pozwalają przyznać Plusowi miano pioniera technologii LTE w Polsce.

W 2018 roku klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu przetransferowali aż 965 PB (petabajtów) danych. Według zestawienia przygotowanego przez niezależną firmę analityczną Tefficient był to trzeci najwyższy wynik w Europie. Co ciekawe dane, którymi posługiwali się analitycy Tefficient, nie uwzględniały ruchu generowanego w sieci Plusa i Cyfrowego Polsatu przez operatorów wirtualnych.

Gdyby do 965 PB doliczyć ilość danych przetransferowanych przez zewnętrznych dostawców usług telekomunikacyjnych działających w sieci Plusa, to łączny wynik przekroczyłby 1 eksabajt danych. Oznacza to, że sieć Plusa oraz Cyfrowego Polsatu mogłaby się znaleźć na pierwszym miejscu w Europie. W 2019 roku ilość danych przesłanych w sieci Plusa i Cyfrowego Polsatu wzrosła do 1,1 eksabajta, czyli 1 miliona terabitów.

Przyszłość – sieć piątej generacji

Na przestrzeni kolejnych lat ilość danych przesyłanych za pośrednictwem sieci mobilnej dynamicznie rosła, podobnie jak liczba podłączonych urządzeń. By sprostać wyzwaniom przyszłości, gdzie popularność serwisów korzystających ze strumieniowania danych będzie jeszcze większa, powstaną zrobotyzowane zakłady przemysłowe i inteligentne miasta, a nasze domy i mieszkania wypełnią się urządzeniami Internetu Rzeczy (o czym piszemy niestrudzenie na oiot.pl), konieczne było podjęcie kolejnych działań – rozpoczęcie inwestycji w budowę sieci 5G.

Plus, jako pierwszy z polskich operatorów, w maju 2020 roku, rozpoczął komercyjne świadczenie usługi dostępu do sieci 5G, na częstotliwości 2600 MHz. Dzięki pierwszej w kraju sieci 5G już teraz można przesyłać znacznie więcej danych dużo szybciej. Aktualna maksymalna szybkość technologiczna to nawet do 600 Mb/s.

W czasie pandemii przekonaliśmy się o tym, jak bardzo istotny jest stabilny i szybki dostęp do internetu. Usługi świadczone za pośrednictwem mobilnych transmisji danych są tymi, po które już teraz sięgamy bardzo często, a w ciągu najbliższych miesięcy i lat będziemy to robić jeszcze częściej.

Dla operatorów oznacza to rozpoczęcie wyścigu z czasem. Muszą w porę przygotować odpowiednią infrastrukturę po to, by sprostać ciągle rosnącym wymaganiom abonentów. Wspomniane wyżej wydarzenia z ostatnich dwudziestu lat pozwalają mieć nadzieję, że kiedy wyczerpią się możliwości technologii, z których korzystamy teraz – następne będą już na nas czekać.

W pierwszych latach sieci mobilnych w Polsce, w zasięgu ręki miałem nieporęczny, ciężki i brzydki telefon z wystającą antenką. Współcześnie połączenie z siecią zapewnia mi nowoczesny smartfon z podzespołami o imponujących osiągach. Co będzie za kilka lat? Z siecią będzie łączył się nie tylko telefon, a niemal cały dom, samochód czy… miasto. Sprawić, by to wszystko działało tak, jak zamierzyli sobie konstruktorzy, będzie niezwykle trudno, dlatego już teraz, Plusowi, jak i pozostałym operatorom mobilnym, życzę powodzenia i mocno trzymam kciuki.

Wpis powstał przy współpracy z siecią Plus

_

Tekst pierwotnie pojawił się w naszym magazynie powstałym z racji 10-lecia Tabletowo.pl.

Mobilne technologie w komunikacji ALDI

ALDI uruchamia aplikację mobilną dla pracowników i wdraża nowe funkcjonalności w aplikacji konsumenckiej. Pod nazwą ALDI AtoM wystartował nowoczesny, mobilny kanał komunikacji wewnętrznej, który służy do szybkiej wymiany informacji pomiędzy pracownikami, przekazywania najważniejszych informacji, nowości, zmian i inicjatyw oraz integruje całą społeczność ALDI. Sieć odświeżyła także aplikację dla klientów, wzbogacając ją między innymi o przepisy kulinarne i usprawniając funkcje wyszukiwania.

ALDI Polska stawia na nowoczesną komunikację z pracownikami. Firma uruchomiła aplikację mobilną ALDI AtoM, która pozwala na szybkie i łatwe przekazywanie ważnych treści i zgłaszanie inicjatyw, a także umożliwia komentowanie, czy lajkowanie zawartości. ALDI AtoM czyli ALDI to My pozwala też na zintegrowanie członków zespołu, niezależnie od miejsca pracy czy zajmowanego stanowiska. Poza komunikacją widoczną dla każdego użytkownika, pracownicy mogą kontaktować się ze sobą indywidualnie na prywatnym czacie.

– Wraz ze wzrostem zatrudnienia, rozbudową struktur w ALDI, rozwojem sieci i otwieraniem kolejnych sklepów stawiamy także na otwartą i prostą komunikację z pracownikami. Wiemy jak ważny jest transparentny dialog, umiejętność słuchania i wyciągania wniosków - w końcu nikt nie zna marki tak dobrzejak jej pracownicy i klienci - mówi Agnieszka Barańska, Dyrektor Marketingu i Komunikacji. - Głos pracowników ma dla nas znaczenie, dlatego stworzyliśmy wewnętrzną aplikację, przy pomocy której mogą oni lepiej poznać się, inspirować, wymieniać doświadczeniami. To wszystko sprzyja otwartości i integracji rozproszonego po całym kraju zespołu - dodaje Agnieszka Barańska.

Aplikacja dostępna jest w wersji mobilnej lub webowej, na podstawie unikalnego loginu i hasła. Przewodnikami po jej świecie jest dwójka specjalnie stworzonych bohaterów marki – Aldik i Aldona. Dostęp do aplikacjijest dobrowolny oraz bezpłatny. Jej użytkownicy jako pierwsi informowani są o najważniejszych tematach związanych z firmą, mogą je komentować. Również każdy z użytkowników AtoMu może dzielić się swoimi postami, publikować treści, które są dla niego ważne, ciekawe, przyciągające. Służy do tego sociall wall nazwany #teamALDI. Daje to możliwość lepszego poznania różnych obszarów, ale przede wszystkim ludzi, którzy na co dzień tworzą ALDI.

Instalacja aplikacji jest dobrowolna i chociaż można przez nią przekazywać różnego rodzaju informacje, nie służy ona do egzekwowania wykonywania poleceń służbowych.Za kreację, wdrożenie oraz codzienną obsługę aplikacji odpowiada Agencja Hand Made.

To jednak nie koniec zmian. Sieć ALDI usprawniła także aplikację dla klientów uruchamiając nowe jej funkcjonalności. Teraz konsumenci znajdą w niej także przepisy, dzięki czemu wszystkie pomysły na ulubione dania będą mieli pod ręką.Przepisy podzielono na przydatne kategorie (np. desery, dania główne, dania wegetariańskie i wiele więcej), poziom trudności czy czas przygotowania. Wyszukanie ich umożliwia ikona lupki, dostępna u góry ekranu.Ulubione przepisy można zapisywać klikając w serduszko, a także dzielić się nimi z rodziną i znajomymi, dzięki funkcji udostępniania.Wszystkie składniki potrzebne do wykonania można również zapisać na liście zakupów, tak, aby wchodząc do sklepu o niczym nie zapomnieć i z łatwością przygotować pyszne danie. Aktualizacja aplikacji ALDI dostępna jest do pobrania na urządzenia Apple z APP STORE i urządzenia z systemem Android z GOOGLE PLAY.

O ALDI

ALDI w Polsce posiada 176 sklepów i zatrudnia blisko 3500 pracowników. Spółka stawia na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie. Nowe hasło marki brzmi „Raz ALDI, zawsze ALDI”, bo po ulubione produkty chętnie się wraca.

ALDI Polska jest częścią grupy przedsiębiorstw ALDI Nord – jednego z wiodących międzynarodowych detalistów. Spółka oferuje klientom w dziewięciu krajach europejskich wysokiej jakości produkty w najniższej możliwej cenie. Kluczem do sukcesu Grupy ALDI Nord jest zespół ponad 77 000 pracowników zatrudnionych w Belgii, Danii, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Niderlandach, Polsce, Portugalii i Hiszpanii. Więcej na WWW.aldi.pl

Leave a Comment