Jak technologie mobilne wpływają na nasze zakupy?

by Randa Pawel

Technologie mobilne w nowoczesnej Polsce - odpowiedzialny rozwój i równe szanse

Technologie mobilne w nowoczesnej Polsce - odpowiedzialny rozwój i równe szanse

„Technologie mobilne w nowoczesnej Polsce - odpowiedzialny rozwój i równe szanse" - raport PwC

Sektor telefonii mobilnej tworzy niemal 140 tys. miejsc pracy w Polsce, a łączny wpływ technologii mobilnych

na polską gospodarkę wynosi ok. 3,2% PKB - wynika z opublikowanego właśnie raportu firmy doradczej PwC, przygotowanego na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Firmy reprezentujące branżę technologii mobilnych należą do czołówki pod względem inwestycji w Polsce. W samym 2015 roku wkład operatorów telekomunikacji mobilnej do PKB Polski wyniósł 26,5 mld zł. Reinwestują oni ponad 20% wypracowanej przez siebie wartości dodanej. To trzykrotnie więcej niż średnia w naszym kraju. Do 2020 r. operatorzy mobilni zamierzają zainwestować 23,2 mld zł, by zapewnić Polakom dostęp do nowoczesnych technologii i wysokiej jakości usług.

Tak duże nakłady inwestycyjne operatorów sieci przy niskich i konkurencyjnych cenach usług telekomunikacji mobilnej w Polsce są wyjątkiem na tle Europy. Jedna z najtańszych ofert no limit kosztuje u nas 7 euro - to 4 razy taniej niż w Czechach. W 2015 r. z jedną pensję można kupić już 8 razy więcej minut rozmów niż w 2008 r. Co więcej, 3 mln spośród najuboższych Polaków korzysta z szerokopasmowego Internetu właśnie dzięki technologiom mobilnym. Widać więc jak olbrzymi jest wkład tego sektora w wyrównywanie szans Polaków w dostępie do informacji, kultury i wiedzy.

"Technologie mobilne nie tylko komunikacja, to coraz silniejszy filar gospodarki, który zmienia naszą rzeczywistość. Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez komórki, bez wygody załatwiania codziennych spraw w każdym miejscu i o każdej porze. Dynamiczny rozwój usług i technologii mobilnych sprawia, że tak naprawdę jesteśmy dopiero na początku fascynującej drogi do w pełni cyfrowego świata" - podkreślił Ireneusz Piecuch, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Magazyn branży rekrutacyjnej w Polsce

Z raportu Fast Company wynika, że 58% osób poszukujących pracy wykorzystuje w tym celu technologie mobilne. Z kolei według badań The Open University Business aż 79% osób korzysta z mediów społecznościowych w poszukiwaniu możliwości rekrutacyjnych. Czy technologia mobilna to już integralna część rekrutacji? Jakie są korzyści tego trendu dla pracodawcy i kandydata?

Gdy przyzwyczailiśmy się, już do roszczeniowych, ale i bardzo kreatywnych milenialsów, na rynku zaczyna pojawiać się nowe pokolenie, jako pierwsze urodzone w cyfrowym świecie, pokolenie Z. Obie generacje stają się globalną siłą roboczą, obie dorastały u szczytu popularności internetu i nowych technologii, rekrutacja mobilna jest więc najskuteczniejszym sposobem dotarcia do nich i wychwycenia najlepszych talentów.

While mobile phone usage is already high, experts predict that within 5 years, nearly three-quarters of all internet users will be doing ALL of their browsing from their… #employmenttrends #applicanttrackingsystem #staffingandrecruiting #internettrends — Mindscope Staffing and Recruitment Software (@MindscopeATS) September 14, 2020

Według statystyk:

Ponad 90% osób poprzez urządzenia mobilne szuka swojej wymarzonej pracy 45% w taki sposób szuka pracy codziennie, 89% osób poszukujących pracy uważa, że ​​urządzenia mobilne to kluczowa część procesu poszukiwania pracy

Źródło: Badanie Jobvite’s Job Seeker Nation 2016

System śledzenia aplikacji

ATS i CRM to systemy działania umożliwiające elektroniczną obsługę potrzeb rekrutacji z których korzysta większość dużych firm. To tam przechowywane są wszystkie informacje o kandydatach i klientach.

ATS is a workflow & compliance tool for managing applicants while CRM is a relationship building tool for clients & candidates that pool all passive & active candidates. Why not have both? Try Recruitment Boost. A CRM & ATS platform in one. Free — Recruitment Boost (@RBoostCRM) September 11, 2020

Rekrutacja mobilna to systemy działania wykonujące wszystkie czynności, które normalnie wykonuje się za pomocą ATS lub CRM, ale z pomocą urządzenia mobilnego/ technologii mobilnych.

Mobilne oprogramowanie do rekrutacji powinno być rozszerzeniem systemu śledzenia kandydatów.

Mobilna wersja oprogramowania rekrutacyjnego powinna zawierać funkcje:

Wyświetlania kandydatów, kontaktów, ofert pracy i miejsc docelowych.

Szukania kandydatów i przeglądania życiorysów.

Automatycznego śledzenia aktywności poczty e-mail i kalendarza.

ATS is a workflow & compliance tool for managing applicants while CRM is a relationship building tool for clients & candidates that pool all passive & active candidates. Why not have both? Try Recruitment Boost. A CRM & ATS platform in one. Free — Recruitment Boost (@RBoostCRM) September 11, 2020

Media społecznościowe

Media społecznościowe to miejsce gdzie ludzie nawiązują kontakty z przyjaciółmi, udostępniają zdjęcia, kupują, sprzedają, a także szukają pracy. Według ankiety przeprowadzonej przez Jobvite, 49% profesjonalistów ds. rekrutacji, którzy wykorzystują media społecznościowe, zaznacza, że dzięki tym platformom znaleźli kandydatów wysokiej jakości. Jest to zasługa m.in. różnorodności konkretnych grup, filtrów i hasztagów.

Ze statystyk the under cover recruiter wynika, że brak działań rekrutacyjnych w mediach społecznościowych może prowadzić do znacznej utraty potencjalnej liczby pracowników, ponieważ aż 79% osób szukających pracy będzie aktywna właśnie tam. W przypadku młodszych osób poszukujących pracy, które swoją karierę dopiero zaczynają, liczba ta wzrasta do 86% i mediów społecznościowych używają nie tylko do szukania stanowisk, ale także do poznawania firmy.

Rekrutacja w kieszeni

Na rynek wchodzą coraz to nowsze technologie mobilne, umożliwiające m.in. dostęp do bieżących projektów rekrutacyjnych, sprawną komunikację z kandydatami oraz płynną wymianę informacji o procesach HR w całej organizacji. Jedną z nich jest eRecruiter, który swoją premierę miał w lutym.

– Prowadząc procesy rekrutacyjne powinniśmy działać elastycznie i szybko, bo tego oczekują zarówno kandydaci, jak i zespoły poszukujące nowych pracowników. Aż 50% kandydatów badanych przez eRecruiter chce od firm stałego kontaktu w trakcie rekrutacji, a 54% oczekuje, że będzie ona sprawna i szybka. Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć aplikację mobilną, która umożliwia rekruterom szybką reakcję na zachodzące zmiany. Dzięki temu nie są uzależnieni od komputera podczas podróży służbowych czy będąc poza biurem – mówi Zuzanna Wrzosińska, Product Owner w eRecruitment Solutions.

Innymi takimi aplikacjami są m.in.:

Bullhorn – aplikacja dająca możliwość przeglądania kandydatów i oferty pracy, przeszukiwania życiorysów, tworzenia i przeglądania notatek, a nawet uzyskiwania wskazówek dojazdu, aby spotkać się z klientami i kandydatami

Crowded – aplikacja która m.in. przesyła wyselekcjonowaną listę kandydatów, którzy mogą pasować na poszukiwane stanowisko

Breezy – aplikacja oferująca m.in. pełny dostęp do kalendarza w celu planowania rozmów kwalifikacyjnych i informacji zwrotnych od kandydatów .

Shapr – aplikacja uwzględniająca zainteresowania, lokalizację i doświadczenie zawodowe kandydata a następnie sugeruje mu ok. 10-15 osób, które chciałby spotkać w ramach rozmowy o pracę.

Dice – aplikacja przeznaczona do połączenia z platformą Open Web firmy Dice, która przeszukuje serwisy społecznościowe w celu tworzenia solidnych profili najlepszych talentów technologicznych.

Increase transparency and build trust by linking your Dice Recruiter Profile to all your jobs. — (@Dice4Employers) September 1, 2020

Dzięki technologii mobilnej, zarówno osoba szukająca pracy jak i osoba szukająca pracownika może oszczędzić czas i nerwy. Jak widać, w obliczu świata technologii, rekrutacja udowadnia, że i ona idzie z duchem czasu i szuka nowych rozwiązań.

Czytaj także – Rekrutacja na TikToku – czy to w ogóle możliwe?

Autor: Nina Jacyszyn

Jak technologie mobilne wpływają na nasze zakupy?

Dla większości sklepów i sieci handlowych mobile to dziś ważny kanał sprzedaży wywołujący pozytywne doświadczenie u klienta. Wykorzystanie potencjału technologii mobilnych staje się dziś kluczowym elementem rozwoju organizacji a dobrze zaprojektowana aplikacja, może przynieść oczekiwany sukces sprzedażowy.

By zrozumieć rewolucję mobilną, jaką zaobserwowaliśmy w ostatnich kilkunastu latach, warto cofnąć się do 1992 roku. To właśnie wtedy powstał pierwszy prototypowy smartfon o nazwie Simon, które pokazała światu firma IBM. Dwadzieścia sześć lat później nie dość, że nikt nie wyobraża sobie, aby wyjść z domu bez tego urządzenia, to jeszcze coraz chętniej robimy za jego pomocą np. zakupy. Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej 58 proc. badanych Polaków deklaruje, że wykorzystuje smartfon w celach związanych z zakupami: poszukując inspiracji, ofert, dokonując zakupu. W grupie wiekowej 25-34 lata ten odsetek wynosi aż 67 procent.

Nowatorskie wykorzystanie możliwości, jakie dają technologie mobilne, jest podstawą do rozwoju zupełnie nowych rodzajów usług oraz modeli biznesowych i co za tym idzie – zmiany mechanizmu decyzji zakupowych w sektorze e-commerce.

– Przykładem mogą być technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które pomagają klientowi zobaczyć produkt lub zwizualizować jego wygląd w konkretnym otoczeniu. Istotną rolę odgrywa również kwestia lokalizacji (GPS, bitcoin, Wifi), za pomocą, której w momencie, gdy użytkownik znajduje się w otoczeniu np. wybranego sklepu, można wywołać odpowiednie reklamy, powiadomienia. Warto wspomnieć również o powiadomieniach push, które pozwalają przypomnieć o aktualnej ofercie czy promocjach i wyświetlają się na telefonie po zainstalowaniu aplikacji– mówi Krzysztof Krupa, Dyrektor oddziału Mobile w polskim oddziale intive, firmy tworzącej rozwiązania softwarowe dla biznesu.

Jak stworzyć aplikację idealną dla handlu?

Wykorzystanie potencjału technologii mobilnych szczególnie istotne jest w branży e-commerce. Stworzenie nowoczesnej aplikacji, która zapewni sukces sprzedażowy, to nie lada wyzwanie, przed którym stanąć musi cały zespół programistów. Na jakie aspekty zwrócić uwagę, zaczynając pracę nad takim projektem?

Najistotniejszy w całym procesie jest pomysł, ale musi się on opierać na odpowiednim poznaniu grupy docelowej. Gruntowne sprawdzenie preferencji klientów, ich zainteresowań oraz oczekiwań wobec aplikacji sprawi, że projekt ma szanse na pozytywne przyjęcie.

Inny aspekt to połączenie intuicyjności oraz prostoty. Projektując aplikację duży nacisk należy położyć na przyzwyczajenia użytkowników i stworzenie zrozumiałego menu nawigacyjnego. Mało co tak irytuje jak duża ilość treści, czy też grafik, które przesłaniają najważniejsze informacje. Pamiętać należy również o dostosowaniu aplikacji do odpowiedniego oprogramowania, czyli Android lub iOS, jak również urządzeń o różnych rozdzielczościach. Wszystkie te warunki spełnić może doświadczony partner, któremu powierzymy przygotowanie projektu.

Komu powierzyć stworzenie aplikacji?

Chcąc stworzyć rozbudowaną aplikację, warto skorzystać z pomocy firmy, która zapewni odpowiedni przebieg całego procesu jej tworzenia. W momencie poszukiwań należy zwrócić uwagę na doświadczenie i współpracę z dużymi korporacjami, takimi jak np. Google. Gigant z Mountain View udziela wybranym firmom specjalne certyfikaty, które oprócz prestiżu, dają klientom pewność wysokiej jakości pracy.

– W ramach programu Google Developer Agency otrzymujemy wcześniejszy dostęp do najnowocześniejszych produktów Google i interfejsów API oraz możemy liczyć również na regularnie wsparcie od specjalistów Google, który służą pomocą w stworzeniu aplikacji najwyższej jakości. Zindywidualizowane szkolenia oraz konferencje dają naszym programistom możliwość zrozumienia oferty Google i sprawdzenia, co będzie istotne w najbliższej przyszłości– mówi Dieter Huber, Head of Mobile Service Line w intive.

Przy wyborze partnera do stworzenia aplikacji, warto zwrócić również uwagę na innekryteria. Istotne jest posiadanie własnego zespołu projektowego, który zapewni odpowiednie tempo przygotowania projektu i jakość. Inny aspekt to doświadczenie w rozwoju mobilnym przy różnych projektach oraz zdefiniowany proces rozbudowy usług mobilnych. Bardzo dobrze, jeżeli partner działa w trybie Agile, czyli ciągłym procesie doskonalenia i przekształcania produktu zgodnie z wymogami klienta. Pozwala to również na odpowiednią kontrolę kosztów w całym projekcie.

Aplikacja skrojona pod robienie zakupów

Żadna teoria nie powie nam jednak tyle, ile konkretny przykład aplikacji, która spełnia wszystkie powyższe kryteria. Esprit, czyli jedna z największych światowych marek mody, we współpracy z programistami z firmy intive, postanowiła stworzyć aplikację, która zapewni najlepsze doświadczenie w robieniu zakupów. W jaki sposób? Rosnąca mobilna zmiana w branży detalicznej doprowadziła do decyzji o przebudowie istniejącej aplikacji w celu usprawnienia wydajności i stworzenia bardziej intuicyjnego interfejsu użytkownika.

Przebudowie musiał ulec cały front-end, czyli to co użytkownik widzi w aplikacji, gdyż firma Esprit zdecydowała się na stworzenie tzw. aplikacji natywnej – czyli napisanej od podstaw w języku programowania odpowiednim dla danego systemu operacyjnego (iOS, Android). Choć proces budowy aplikacji natywnej jest dosyć długi i kosztowny, gwarantuje on zdecydowanie większą użyteczność i szybkość działania, niż w przypadku np. aplikacji hybrydowych, których stworzenie jest szybsze, ale daje znacznie mniejszą wydajność.

Podczas opracowania nowej wersji wzięto pod uwagę najnowsze trendy w projektowania doświadczeń użytkownika, łącząc je skutecznie z tzw. metodologią Agile, czyli programowaniem zwinnym. Wprowadzono nowe funkcjonalności, aby wzbogacić i ulepszyć ścieżkę zakupów. Uproszczono drzewo nawigacji, znacznie przyśpieszono czas ładowania i usprawniono integrację między aplikacją a siecią.

Jaki był efekt wprowadzenia zmian? Silny wzrost ruchu w aplikacji przy rosnącym współczynniku konwersji od momentu uruchomienia natywnej wersji aplikacji i zwiększenie lojalności wśród klientów.

Co przyniesie przyszłość?

Ostatnie konferencje gigantów technologicznych Google oraz Apple, skupiły się na inteligentnych asystentach. To właśnie ten aspekt i ich rozwój, może definiować technologie mobilne w najbliższych miesiącach. Oprócz tego aplikacje będą coraz bardziej interaktywne oraz godne zaufania. Istotna będzie przewidywalność i pomoc oraz nauka i adaptacja do odpowiedniej branży. Liczyć będzie się również kontekstowa świadomość. Wszystko to ma na celu ułatwienie codziennego funkcjonowania, czego przykładem mogą być np. nowoczesne mobile metody płatności w postaci Google Pay i debiutującego w Polsce w ostatnich tygodniach Apple Pay.

Technologie mobilne już od ponad 20 lat zmieniają oblicze e-commerce, a w przyszłości ich rola będzie coraz bardziej znacząca. Coraz szybsze przesyłanie dużej ilości danych, komunikacja pomiędzy ludźmi, skrócenie i ułatwienie procesu zakupowego sprawiają, że dla wielu firm handlowych korzystania z tego typu rozwiązań staje się kluczowym elementem strategii rozwojowej. I to właśnie powstały w latach 90-tych smartfon decydować może się dziś o sukcesie przedsiębiorstwa na rynku.

Załączniki fot_jak_tech_mobilne_wplywaja_na_nasze_zakupy

Wielkość pliku: 133 KB Pobrania: 396

fot_jak_tech_mobilne_wplywaja_na_nasze_zakupy infografika_Jak_wykorzystac_potencjal_mobile

Wielkość pliku: 369 KB Pobrania: 283

infografika_Jak_wykorzystac_potencjal_mobile Jak_technologie_mobilne_wpływają_na_nasze_zakupy_05_07_2018

Wielkość pliku: 108 KB Pobrania: 455

Leave a Comment