Co to m-commerce? Czym różni się od e-commerce?

by Randa Pawel

Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego na targach technologii mobilnych Mobile World Congress 2022 w Barcelonie

Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego na targach technologii mobilnych Mobile World Congress 2022 w Barcelonie

GSMA Mobile World Congress, to jedne z największych na świecie targów technologii mobilnych. Wydarzenie to przyciąga do Barcelony dziesiątki tysięcy firm z branż IT i nowych technologii.

Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego, w ramach projektu Power up your Business in Małopolska 3, po raz kolejny wspiera regionalne firmy z Małopolski w międzynarodowej promocji swoich usług.

Ponad 1000 prelegentów, 1500 wystawców, dziesiątki tysięcy odwiedzających spotykają się w Barcelonie. Wśród nich nie zabrakło także przedstawicieli branży IT z Małopolski.

Na stoisku przygotowanym przez Małopolską Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. gości 13 firm z Małopolski.

Źródło: MARR SA

Technika i technologia

Technologia mobilna

Technologie mobilne stają się coraz popularniejszym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów, budowanie dobrej komunikacji i tworzenie innowacyjnych i konkurencyjnych produktów. Uwzględnienia w strategii firmy możliwości wykorzystywania nowych technologii, w szczególności urządzeń mobilnych, mobilnego Internetu oraz możliwości jakie ze sobą niosą ma znaczący wpływ na rozwój firmy, sposób prowadzenia biznesu oraz stworzenie nowoczesnego wizerunku marki wśród klientów. Samo wykorzystywanie technologii mobilnych można nazwać erą mobilności[1], czyli trendem technologiczno-społeczny polegającym na przeniesieniu czynności, wykonywanych do tej pory na urządzeniach stacjonarnych, na urządzenia mobilne, takie jak smartfony[2] i tablety[3].

Definiując pojęcie technologii mobilnej należy najpierw zdefiniować pojęcie nowe technologie, których technologia mobilna jest częścią. Nowe technologie to przede wszystkim wiedza technologiczna pozyskana w wyniku badań i prac rozwojowych, umożliwiająca produkcję nowych bądź udoskonalonych wyrobów[4]. Nowe technologie to też nowe relacje, nowe rynki, nowe innowacje, kreujące nowe sektory gospodarcze i zmieniające zasady funkcjonowania sektorów już istniejących, Są to też nowe udogodnienia i rozwiązania, spełniające wymagania klientów. Mogą one spowodować wielkie przeobrażenia i zapewnić ogromny postęp gospodarczy. Nie należy uznawać nowych technologii za barierę czy nowe niebezpieczeństwo ale za bodziec do inwestowania, okazję i przede wszystkim szansę na rozwój. Inwestycje w nowe technologie to podstawa rozwoju biznesu. Związane są z ogromnym postępem technologicznym, który wpłyną znacząco na gospodarkę i społeczeństwo. Z jednej strony rozwój technologiczny w znaczącym stopniu ułatwia nam życie, zarówno jeśli chodzi o urządzenia, usługi czy sposoby komunikacji, zaś z trudnej strony coraz trudniej jest żyć w tak szybko zmieniającym się świecie i być na bieżąco z tymi nowoczesnymi trendami. Mimo to są one coraz częściej i chętniej wykorzystywane. Rolę nowych technologii podkreślił Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji, który zaznaczył że nowe technologie to najszybciej rozwijający się sektor gospodarki przodujących państw świata i ma coraz większy udział w ich PKB. Powszechność i zaawansowanie umiejętności cyfrowych mieszkańców danego kraju staje się wyznacznikiem dynamiki rozwoju społeczeństwa[5]. Jeszcze do niedawna nowe technologie były związane z komputerami stacjonarnymi i Internetem. Teraz coraz popularniejsze jest wykorzystywanie urządzeń mobilnych a technologia oparta na tych urządzeniach powoli wypiera technologię komputerową. Popularyzacja urządzeń, coraz szersze wykorzystanie smartfonów i przyzwyczajenie społeczeństwa do bycia „online” to globalne trendy technologiczne które przy budowę strategii powinna uwzględnić firma, która chce się liczyć na rynku i zdobywać coraz szersze grono klientów.

Technologia oparta na wymienionych wyżej trendach technologicznych nosi nazwę technologii mobilnej. Jako że technologie mobilne opierają się na technologii informatycznej, należy przytoczyć jej definicję. Technologie informatycznie to zespół środków umożliwiających przetwarzanie danych w systemach informatycznych. Do środków tych zalicza się: sprzęt (hardware), oprogramowanie (software) oraz metody organizacji danych[6]. Tak więc technologia mobilna to wytwarzanie rozwiązań mobilnych, czyli sprzętu mobilnego, oprogramowania a co za tym idzie produktów i usług, które mogę być na tych sprzętach i oprogramowaniu wykorzystane. Technologia mobilna opiera się przede wszystkim na urządzeniach mobilnych, o których będzie mowa w kolejnym podrozdziale pracy oraz na dostępnym na nich oprogramowaniu, szczególnie systemach i aplikacjach mobilnych[7]. Technologia mobilna to ogromny skok technologiczny i czynnik zapewniający przedsiębiorstwom przewagę nad konkurencją. Dzięki nim rozwija się innowacyjność w przedsiębiorcach, co stymuluje i rozwija wiele sektorów, a co za tym idzie potencjał gospodarczy. Do głównych zalet technologii mobilnych zalicza się[8]:

bezpośredniość, natychmiastowość: ludzie są w ciągłym ruchu, są mobilni , korzystanie z nich jest możliwe w każdym momencie,

wszechobecność: korzystanie z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych umożliwia stały i bez ograniczeń miejsca dostęp do sieci i jej zawartości;

zdolność do szybkiego podłączenia,

dostępność do pożądanej informacji z każdego miejsca i o każdej porze

całkowitą personalizację: wymiana, w dogodnym momencie, osobistych informacji z rówieśnikami.

możliwość podtrzymywania kontaktów, a nawet ich intensyfikacji dzięki wykorzystywanej technologii

lokalizacja – dzięki zastosowaniu technologii geolokalizacyjnych[9] (GPS) użytkownicy mogą się łatwiej odnajdywać,

przenośność danych – przenośne urządzenia oferują ich użytkownikom możliwość przechowywania wielu różnych danych(dokumenty, pliki graficzne, pliki muzyczne)

niepowtarzalność – każde urządzenie można dostosować do własnych potrzeb, zarówno w aspekcie wyglądu, jak i konfiguracji profili,

proklienckie nastawienie – zaspokajanie istotnych potrzeb użytkowników podczas dostarczania usług i informacji mobilnymi kanałami komunikacji.

Technologie mobilne mogą być, jak zostało wcześniej wspomniane, wykorzystywane przez wiele sektorów gospodarczych, zarówno prywatnych jak i publicznych.

[1] Andrzej Sznajder, Technologie mobilne w marketingu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2014, str.20 [2] Smartfon to urządzenie wielofunkcyjne, wyposażone albo w ekran dotykowy, albo w klawiaturę QWERTY – albo w obie rzeczy naraz, łączy funkcje telefonu komórkowego, poczty elektronicznej, przeglądarki sieciowej, pagera, GPS, jak również cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery wideo. [za]: M. Pakulski, M Ring, Polski rynek mobilny. [w:] Raport Mobile 2011. Red. D. Błaszczykiewicz, Internet Standard, Maj 2011 [3] Tablet to przenośne urządzenie osobiste, wyposażone w ekran dotykowy o rozdzielczości nie przekraczającej 14 cali. Nie posiada on fizycznej klawiatury, posiada moduł łączności bezprzewodowej (WiFi lub 3G). Służy min. do przeglądania Internetu, czytana książek czy pisania dokumentów tekstowych. [4]Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) [5] Słowa wypowiedziane podczas podpisania Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce, lipiec 2013 [6] E. Kolbusz, W. Olejnik, Z. Szyjewski, „Inżynieria systemów informatycznych w e–gospodarce”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005, str. 47 [7] Aplikacja mobilna - oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych tj. telefony komórkowe, smartfony, tablety, które pisane jest przy użyciu różnych platform i języków programowania [8] Ł.Łysik, R.Kutera, Technologie mobilne jako determinanta rozwoju innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 763, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, str. 2 [9] Geolokalizacja – polega na wykorzystaniu GPS w urządzeniu mobilnym do zidentyfikowania aktualnej lokalizacji (położenia geograficznego) użytkownika i dostarczeniu mu, w oparciu o tę informację, różnego rodzaju danych, możliwości interakcji, wiadomości etc.

REKLAMA

Co to m-commerce? Czym różni się od e-commerce?

Co to jest m-commerce i czym się różni od e-commerce?

Joanna Kasiedczak,

Postęp technologiczny, którego jesteśmy świadkami, zmienia nasze życie na lepsze w wielu dziedzinach. Obecnie większość czynności możemy wykonać za pomocą internetu bez wychodzenia z domu, np. zakupy spożywcze z osiedlowego marketu czy też zamówienie produktów z drugiego końca świata. Coraz częściej do wykonywania transakcji używamy urządzeń mobilnych. Czym jednak dokładnie jest m-commerce i czym się różni od e-commerce?

E-commerce a m-commerce

Aby zdefiniować m-commerce, na początku wyjaśnimy, czym jest e-commerce. Dlaczego? Ponieważ mobile commerce to jeden z elementów składowych e-commerce, czyli handlu internetowego. Polega na zawieraniu transakcji zakupowych pomiędzy podmiotami poprzez nowoczesne technologie internetowe. O tym, czym dokładnie jest e-commerce, jakie są jego rodzaje i główne zalety, pisaliśmy już na naszym blogu, opisywaliśmy również KPI, przy pomocy których warto monitorować działanie naszego biznesu.

Przeczytaj także o rodzajach e-commerce.

Z roku na rok transakcje zawierane przez internet zdobywają więcej zwolenników, z uwagi na rosnące zainteresowanie coraz więcej podmiotów stawia na otworzenie biznesu w sieci, rezygnując tym samym z punktu stacjonarnego.

Jak wynika z danych PBI/Gemius, decydujemy się na zakupy internetowe, gdyż mamy możliwość kupowania w dowolnym momencie, bez względu na dzień i godzinę. Tę dogodność wskazało 75% pytanych. Na kolejnych miejscach znalazły się brak konieczności jechania do sklepu (70%) oraz nieograniczony czas wyboru produktów (68%). Obecnie e-commerce jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną handlu. Równie popularne stają się zakupy dokonywane przez urządzenia mobilne, czyli m-commerce.

Co to jest m-commerce?

M-commerce, czyli mobile commerce, to jedna z gałęzi handlu internetowego. Transakcjami m-commerce możemy nazwać te, które realizujemy za pomocą urządzeń mobilnych, np. telefonu, tabletu czy komputerów kieszonkowych. W odróżnieniu od e-commerce, gdzie zakupów dokonujemy ogólnie przez internet, możemy więc powiedzieć, że m-commerce zawiera się w e-commerce.

Jak wynika z danych PBI/Gemius, zakupy poprzez mobilne kanały sprzedażowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Ponad 60% badanych przyznaje, że kupiło kiedyś jakiś produkty poprzez telefon komórkowy, natomiast 27% deklaruje, że zrobiło to za pomocą tabletu.

Popularność m-commerce

Wraz z rozwojem technologii jesteśmy coraz częściej otaczani przez najnowsze rozwiązania, które mogą ułatwić nam funkcjonowanie w życiu codziennym. Handel internetowy, a w szczególności m-commerce zalicza się do dynamicznie rozwijających się branż. Transakcje dokonywane przez urządzenia mobilne są zdecydowaną oszczędnością czasu. Możemy ich dokonać w każdym miejscu, gdzie mamy połączenie z internetem, nawet w komunikacji miejskiej.

Dokonywanie transakcji przez urządzenie mobilne jest popularne przede wszystkim w dwóch branżach:

Finansowej – w której zawiera się bankowość mobilna (m.in. zlecanie przelewów czy płacenie rachunków), usługi maklerskie (m.in. dostęp do notowań giełdowych oraz przeprowadzanie transakcji) oraz portfele cyfrowe, takie jak np. Apple Pay czy Samsung Pay.

Handlowej – dokonywanie zakupów przez urządzenia przenośne to codzienność. Przez telefon czy tablet kupujemy ubrania oraz kosmetyki, a coraz częściej produkty elektroniczne oraz artykuły spożywcze.

Dane wskazują, że w 2017 roku m-commerce stanowiło 34,5% sprzedaży w e-commerce, a według szacunków w 2021 roku udział ten sięgnie 54%. Oznacza to, że firmy będą zmuszone do dopasowania swoich usług czy produktów do kanału sprzedaży mobile. Współcześni klienci są bardzo wymagający, więc przed sklepami internetowymi stoi nie lada wyzwanie, aby sprostać ich potrzebom. Warto wspomnieć, że kluczem do sukcesu jest właściwa oraz regularna optymalizacja stron mobilnych.

Obecnie liczy się szybkość otworzenia strony – według danych każda dodatkowa sekunda ładowania się witryny to spadek zadowolenia konsumentów o 16%, a współczynnika konwersji o 7%. Dlatego tak kluczowe jest wprowadzanie zmian, które zminimalizują ten czas do minimum, np. skompresowanie grafik.

Istotny jest również interfejs – dotykowy ekran jest niewygodny do wypełniania formularzy rejestracyjnych na stronie czy przeklikiwania się przez kilka podstron. Ograniczenie do maksymalnie 3 kliknięć będzie idealnym rozwiązaniem dla konsumenta. Aby uniknąć niepoprawnego wyświetlania stron, niektóre firmy decydują się na stworzenie aplikacji. Są one dla konsumentów zdecydowanie wygodniejsze, zwłaszcza przy dokonywaniu zakupów za pomocą urządzeń z małym wyświetlaczem, np. telefon komórkowy.

Stworzenie własnej aplikacji to nie tylko wygoda dla klientów, ale również wiele możliwości dla sklepu internetowego. Pozyskiwanie danych o tym, jakie produkty są przeglądane przez użytkowników, czy wdrożenie dodatkowych funkcji, jak powiadomienia push, mogą przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji.

Przyszłość m-commerce

Liczba użytkowników dokonujących transakcji przez sieć za pomocą urządzeń mobilnych wciąż rośnie, a według szacunków udział m-commerce w handlu internetowym będzie stale wzrastać. Co to oznacza? Jaka jest przyszłość m-commerce?

Trudno przewidywać, co będzie za kilka lub kilkanaście lat, lecz już dzisiaj możemy podejrzewać, że kluczową rolę odegrają szybkość dokonywania transakcji oraz wygodny interfejs. Również istotne będzie dostosowywanie sposobu płatności czy rodzaju i czasu dostawy. Zapewne jednym z najważniejszych aspektów okaże się wykorzystanie sztucznej inteligencji przy projektowaniu ułatwień. Bezsprzecznie możemy również wymienić bezpieczeństwo – w dobie, gdy nasze dane dostępne są dla przeciętnego użytkownika, firmy będą musiały zwrócić szczególną uwagę na uwierzytelnianie czy niestandardowe metody płatności, jak biometria.

Przeczytaj też o big data i dowiedz się, jak wykorzystać potencjał technologii w branży e-commerce.

Skontaktuj się z nami mbridge@mbridge.pl

Leave a Comment